Bu kapsamlı düzenlemeler, hem hükümlülerin infaz süreçlerini hem de ceza yargılamasında uygulanan birçok prosedürü doğrudan etkileyecektir. Özellikle suç tarihine göre farklılaştırılan 3+3 yıl, 6 yıl ve 4 yıl denetimli serbestlik modelleri; açık cezaevine erken ayrılma hakkı; istisna suçlara özgü infaz rejimi; dijital alanda içerik kaldırma-usul değişiklikleri; kuru sıkı silahla ateş etmenin suç haline getirilmesi gibi önemli yenilikler pakette öne çıkmaktadır. Bunun yanında, kamuoyunda sıkça tartışılan genel af yönünde herhangi bir düzenleme bulunmamakta olup, Cumhurbaşkanı affı konusunda da yeni bir hüküm getirilmemektedir.
İçindekiler
ToggleTeklifte, infaz süreleri ve denetimli serbestlik üzerinden yapılan iyileştirmeler dikkat çekmektedir. Ancak, genel af veya Cumhurbaşkanı affını genişleten bir madde bulunmamaktadır. Paket, tamamen infaz hukukuna ve belirli ceza türlerinin yeniden düzenlenmesine odaklanmıştır.
11. Yargı paketinde Genel Af öngörülmemektedir. Ancak 5275 sayılı İnfaz Kanunun 105/A maddesi ve Geçici 10. Maddesinde yeniden düzenlemeye gidilmektedir. Buna göre 31Temmuz 2023 tarihinden önce suç işleyen ancak cezası kesinleşmeyenler de 3 yıl denetimli serbestlik hakkından yararlanabilecek. Yine açık ceza evine geçişlerde ve 3 yıl denetimden faydalanma hakkının tanınmasında mahkûmun suç tarihi esas alınacak.
31 Temmuz 2023 ve öncesinde işlenen suçlarla ilgili olarak iki önemli avantaj getirilmektedir:
Bu düzenlemeden: Cezası kesinleşmemiş olanlar, Yargılaması devam edenler, Firar nedeniyle infaza yeni alınan hükümlüler de yararlanabilecektir. Bu yönüyle paket, geçmişe dönük infaz iyileştirmesi niteliği taşımaktadır.
5275 sayılı Kanun’un Geçici 6. maddesi gereğince, 30 Mart 2020’den önce işlenen suçlarda denetimli serbestlik süresi zaten 3 yıl olarak uygulanıyordu.
Yeni teklifle birlikte bu 3 yıllık süreye ek 3 yıl daha eklenecek ve toplamda 6 yıl denetimli serbestlik uygulanabilecektir.
Aşağıdaki suçlarda mevcut 1 yıllık denetimli serbestlik süresi korunmakla birlikte 3 yıl ek süre getirilmektedir:
Toplam denetimli serbestlik süresi bu suçlarda 4 yıl olacaktır. Terör suçları ise tüm düzenlemelerin dışında bırakılmıştır.
Bu durumun orantısız sonuçlara yol açtığı tartışılmakta olup, düzenlemede ek değişiklik yapılması önerileri bulunmaktadır.
Hükümlünün bir cezası 31.07.2023 öncesine, diğer cezası 01.08.2023 sonrasına aitse ve ilamlar birlikte infaza giriyorsa, ek 3 yıl denetimli serbestlikten yararlanılamayacaktır. Bu durum suç tarihinin etkisini ortadan kaldırdığı için uygulamada mağduriyet yaratabilmektedir.
Mevcut düzenlemede, 31.07.2023 tarihinde cezaevinde olanlara infaz kolaylığı tanınıyordu.
Yeni teklifle bu şart kaldırılarak tek ölçüt olarak suç tarihi kabul edilecektir. Bu düzenleme, yargılaması uzun süren veya cezası geç kesinleşen hükümlülerin yaşadığı hak kayıplarını gidermeyi amaçlamaktadır.
Yeni düzenlemeye göre: Uyarma, kınama, para cezası ve işten çıkarma cezaları
• 5 yıl sonra avukatın talebiyle sicilden silinebilecektir. Meslekten çıkarma cezası ve tekerrür nedeniyle verilen işten çıkarma silinmeyecektir.
İİK m. 134’te yapılan değişikliklerle:
İİK m. 278 tamamen yenilenmiş ve: Son bir yıl içinde yapılan tüm bağış ve karşılıksız tasarruflar, Alışılmış hediyeler hariç olmak üzere iptale tabi hale getirilmiştir.
Yeni Ek Madde ile, istinaf ve temyiz parasal sınırlarında davayı açma veya şikâyet başvurusu tarihindeki miktar esas alınacak ve HMK ile paralellik sağlanacaktır.
Meclise sunulan 38 maddelik bu yasa İcra İflas Kanunundan, Ceza Kanununa kadar birçok düzenlemeyi içermektedir. Bu düzenlemeler kısaca şunlardır.
TCK madde 125 de düzenlenen hakaret suçu tamamen ön ödeme kapsamına alınacak. Kamu görevlilerine karşı yapılan hakaret bu düzenlemeye dâhil edilmeyecek. Yine şikâyete tabi olan hakaret suçu da uzlaşma kapsamından çıkarılacak
TCK madde 89 da düzenlenen taksirle yaralamanın cezası artırılacak Suçun basit halinin cezası 3 aydan 1 yıla kadar hapis iken 4 aydan 2 yıla kadar hapis olarak belirlenecek. Fiilin birden fazla kişinin yaralanmasına neden olması halinde ceza 6 aydan 3 yıla kadar hapis iken 9 aydan 5 yıla kadar hapis olarak artırılacak.
TCK madde 225 de düzenlenen Hayâsızca hareket suçuna, suç olarak tanımlanan yeni fiiller eklenmiştir. Buna göre:
Bu fiillerden özellikle genel ahlaka aykırı tutum/ teşvik/ övgü ve özendirme oldukça soyut ve sübjektif kavramlardır. Hangi davranışın genel ahlaka aykırı olacağını kim belirleyecektir? Kime göre neye göre özendirme olacaktır? Bu fiil Ceza ve Kanun yapma sistematiğine ve Anayasaya külliyen aykırıdır. Devlet niyet okumaz! Bir şey suçsa objektif, kesin ve şüpheye mahal vermeyecek şekilde tanımlanır. 6 yaşında çocukla evlenen tarikat ve cemaatlerin genel ahlakı ile ortalama vatandaşın genel ahlakı aynı mıdır?
TCK madde 158 de sayılan Nitelikli dolandırıcılık Suçu artık Ağır Ceza Mahkemelerinde değil, Asli Ceza mahkemelerinin görev alanına girecek.
15 ile 18 yaş arasında olup suç işleyen çocukların cezalarında yapılan indirim kaldırılmasını öngören madde taslaktan çıkarıldı. Ancak örgüt suçlarında çocukları kullanan şahısların cezalarında artırıma gidildi.
Kısmi akıl hastalarında cezanın tamamen güvenlik tedbirine çevrilmesine yol açan uygulama kaldırılmıştır. Artık: Hem ceza infazı hem güvenlik tedbiri birlikte uygulanacaktır.
5651 sayılı Kanun’un 9. maddesi yeniden yazılmıştır.
Teklif incelendiğinde: Genel af yoktur ve Cumhurbaşkanı affını genişleten bir hüküm bulunmamaktadır. Paket yalnızca infaz süreleri, ceza türleri ve usul hükümleri üzerine odaklanmaktadır.
Suç tarihine göre farklılık gösteren 3+3 yıl, 6 yıl ve 4 yıl denetimli serbestlik uygulamaları; istisna suçlara getirilen özel hükümler; örgütlü suçlar ve terör suçlarında muhafaza edilen mevcut sınırlar ile yeni infaz indirimi mekanizmaları, ceza adaleti sisteminin daha öngörülebilir ve dengeli bir yapıya kavuşturulmasını amaçlamaktadır. Ayrıca paket yalnızca infaz hukukuna yönelik değildir; trafik güvenliğine dair düzenlemeler, hakaret ve kişilik hakları ihlallerine ilişkin hükümler, kuru sıkı tabanca ile ateş etme fiili, tasarrufun iptali, ihalenin feshi, elektronik kimlik doğrulama gibi günlük yaşamı doğrudan etkileyen birçok yeni kural da içermektedir. Bu durum, paketin geniş kapsamlı bir modernizasyon çalışması olduğunu göstermektedir.
Ankara avukat hukuki danışmanlığı alarak veyahut süreci yöneterek söz konusu düzenlemelerin tamamını hem mevzuat hem de uygulama boyutuyla yakından takibi sağlanabilir, nitekim Denetimli serbestlik başvuruları, infaz indirimi değerlendirmeleri, Avukatlık Kanunu kapsamındaki disiplin süreçleri ve kişilik haklarının korunmasına ilişkin dava ve talepler, yeni düzenlemeler doğrultusunda yeniden şekillenmektedir. Bu kapsamda, yeni yargı paketinin ortaya çıkardığı hukuki çerçeveyi profesyonel bir bakış açısıyla analiz ederek Ankara avukat doğru bilgi, stratejik yönlendirme ve şeffaf çözümler sunmaktadır.
Sonuç olarak, paketin içeriğinde genel af niteliğinde herhangi bir düzenleme bulunmadığı gibi, Cumhurbaşkanı affına ilişkin hükümler de değiştirilmemiştir. Bununla birlikte, infaz ve ceza hukukunun birçok alanına dokunan yenilikler nedeniyle hukuki süreçlerin yeniden değerlendirilmesi ve uzman desteği alınması her zamankinden daha önemli hâle gelmiştir.
Hayır. 11. Yargı Paketi’nde genel af niteliğinde bir madde bulunmamaktadır. Paket sadece infaz süreleri, denetimli serbestlik ve bazı ceza hukuku uygulamalarında değişiklikler getirmiştir.
Hayır. Cumhurbaşkanı affına ilişkin mevcut hükümler korunmuş; yetkiyi genişleten ya da daraltan bir değişiklik yapılmamıştır.
Paketle birlikte suç tarihine göre farklı süre modelleri uygulanmaktadır. Düzenlemeler genel olarak:
Hayır. Terör suçları, örgütlü suçlar ve bazı katalog suçlar istisna tutulmuştur. Bu suçlarda mevcut infaz oranları korunmuştur.
Evet. Yargı paketi, açık cezaevine ayrılma şartlarında belirli kolaylıklar sağlamış; bazı koşullarda hükümlülerin açık cezaevine daha erken geçebilmesinin önü açılmıştır.
Evet. Paket; infaz sürecinin daha dengeli, öngörülebilir ve işlevsel hale gelmesi amacıyla yeni değerlendirme modelleri ve denetimli serbestlik seçenekleri getirmiştir.
Paket, disiplin hükümlerini daha açık ve uygulanabilir hâle getirmiştir.
Hayır. Pakette günlük yaşamı doğrudan ilgilendiren birçok alanda düzenleme bulunmaktadır. Örneğin:
Evet. Paket, kuru sıkı silahla ateş edilmesini kamu güvenliğini tehlikeye atan bir fiil olarak düzenlemiş ve yaptırıma bağlamıştır.
Yargı paketi, kişilik haklarının daha etkin korunmasını amaçlayan hükümler getirmiş; özellikle dijital mecralarda hak ihlallerine karşı daha net bir hukuki çerçeve oluşturmuştur.
İnfaz düzenlemeleri, hükümlü lehine olduğu sürece ceza hukukunun temel ilkeleri gereği geriye etkili olarak uygulanabilir. Ancak istisna suçlar için özel hükümler geçerlidir.
Evet. Hem infaz sürecine dair uygulamalar hem de suç tiplerinde yapılan değişiklikler, devam eden soruşturma ve yargılamalarda doğrudan sonuç doğurabilir.
Somut olayın suç tarihi, suç türü ve kişinin infaz durumu dikkate alınarak yeniden değerlendirme yapılabilir. Bazı kişiler yeni düzenlemeler kapsamında açık cezaevine ayrılma hakkı elde edebilir.
Her hükümlünün durumu farklıdır. Suçun türü, işlenme tarihi, infaz hesaplaması ve istisna hükümler birlikte değerlendirilmelidir. Bu nedenle somut dosya üzerinden bir Ankara avukat tarafından inceleme yapılması gereklidir.
Başvurular infaz savcılığına yapılır. Her mahkûmun dosyası, suçun niteliği ve infaz süresi dikkate alınarak bireysel olarak incelenir. Avukat desteği, sürecin doğru yürütülmesi açısından önemlidir.
2024 © Kopyalanamaz. Tüm Hakları Saklıdır. Rise On Web
Bizimle iletişime geçin.