Araç değer kaybı hesaplama, kaza yapan veya başka bir nedenle değeri azalan bir aracın piyasa rayiç değerine göre kaybettiği değerin bulunma methotudur. Bu değer kaybı, genellikle aracın onarımı yapılmış olsa bile, piyasa değerinde bir düşüş olarak kendini gösterir. Araç değer kaybı hesaplama, özellikle bir kaza sonrası sigorta şirketinden tazminat talep ederken veya aracı satarken önemlidir. Sigorta şirketine başvuru yapılmadan önce mutlak suretler Ankara araç değer kaybı avukatı danışmanlık hizmeti almanızı tavsiye ederiz.
İçindekiler
ToggleAraç değer kaybını hesaplamak için farklı yöntemler bulunmaktadır. Ancak, en yaygın ve kabul gören yöntemlerden biri, “piyasa rayiç değeri” üzerinden yapılan hesaplamadır. Bu yöntemde, aracın kazadan önceki piyasa değeri ile kaza tarihindeki piyasa değeri arasındaki fark, değer kaybı olarak kabul edilir.
Aracın piyasa rayiç değerini belirlemek için birkaç yol izlenebilir:
Araç değer kaybı hesaplamasında kullanılan kesin bir formül olmamakla birlikte, genel olarak aşağıdaki faktörler dikkate alınır:
Aşağıdaki araç değer kaybı robotundan aracınızın değer kaybını hesaplayabilirsiniz. Çıkan sonuçlar yaklaşık sonuçlardır.
Araç değer kaybı talep etmek için aşağıdaki adımları izleyebilirsiniz:
Vekalet Ücreti Hesaplama Aracı için tıklayınız.
Ankara avukat hizmeti için tıklayınız.
Değer kaybı talep edebilmek için temel hukuki şartlar şunlardır:
Değer kaybı hesaplaması, standart bir formül yerine, Sigorta Tahkim Komisyonu veya Mahkeme tarafından atanacak uzman Sigorta Eksperi/Bilirkişi tarafından yapılır. Hesaplamada dikkate alınan temel unsurlar şunlardır:
Genel kural, aracın ana taşıyıcı parçaları ve gövde panellerinde (şasi, direkler, podye, kaporta, kapı, çamurluk vb.) yapılan onarım/değişim işlemleri değer kaybına yol açar. Plastik tampon, far, stop lambası, cam ve benzeri mini onarımla giderilebilecek basit parçaların değişimi, hukuki uygulamada genellikle değer kaybına dahil edilmezken, güncel yüksek mahkeme kararları ile kapsam genişlemektedir.
Hayır, alınmaz.
Araç değer kaybı, zarar görenin (mağdurun) kusurlu tarafın trafik sigortasından zararın tazmini prensibine dayanır. Kazada %100 kusurlu olan taraf, zararı kendi kusurundan kaynaklandığı için karşı tarafın sigortasından herhangi bir talepte bulunamaz.
Sigorta şirketinin değer kaybı için ödeyeceği azami miktar, kusurlu aracın Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası (Trafik Sigortası) poliçesinde belirtilen maddi zarar teminat limiti ile sınırlıdır. Bu limit, her yıl Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından güncellenir. 2025 yılı için bu limit, kaza başına belirli bir tutardır. Sigorta şirketi, bu genel limitin üzerindeki zarardan sorumlu tutulamaz.
Değer kaybı, hasar kaydı (onarım bedeli) üzerinden belli bir yüzdeyle hesaplanmaz. Her araç ve hasar ayrı ayrı değerlendirilir.
Avukatlık ücretleri, avukat ile müvekkil arasında serbestçe belirlenir. Değer kaybı davalarında avukatlar genellikle kazanılan tazminat miktarının belirli bir yüzdesi (oranı) üzerinden çalışır. Bu oran, genellikle %10 ile %25 arasında değişmektedir ve yasal sınırlar dâhilinde tutulmak zorundadır. Ayrıca dava masrafları ve Noter vekâlet ücreti (2025’te yaklaşık 783,82 TL civarı) müvekkile aittir.
2024 © Kopyalanamaz. Tüm Hakları Saklıdır. Rise On Web
Bizimle iletişime geçin.